Ton Leenders
TRAINING - VOEDING - SUPPLETIE - TOPSPORT   (meer dan 250 paginas info)
KETJAP

Ketjap is lekker, ik ben er dol op, en het is een gefermenteerd product. Dus geef ik altijd aan hoe fijn en veilig dat is. En dat gefermenteerde producten goed nieuws zijn voor onze darmhuishouding, die weer cruciaal is voor onze gezondheid.
Maar wat lees ik op het label van de Ketjap? Sojabonensap.
De smaakversterkers met name E621 kun je vermijden maar tijd is geld en ik denk dat de kant en klare Ketjap geen gefermenteerd product (meer) is. Ik zie ook geen bacteriestam vermeld.

OPLOSSING - Maak zelf Ketjap - Hartstikke eenvoudig.

Omdat ik bij mijn eten al met kruiden werk - zie de Gehaktpagina  - maak ik snel en eenvoudig een prima Ketjap.
De basis is Tamari of Shoyu. Dit zijn gefermenteerde sojasausen,  met daarin de schimmel: Aspergillus Oryzae. Zij zijn het vocht dat overblijft bij het maken van miso. Miso is een pasta van gefermenteerde sojabonen. Als bij de fermentatie ook tarwe toegevoegd is levert dat Shoyu als bijproduct.
Kijk HIER bij Recepten voor de Miso-Sambal soep.

Shoyu is milder dan Tamari en waarschijnlijk fijner voor het maken van de Ketjap Manis, de zoete versie die we hier maken.

Wat heb je nodig?
- 1 potje met 450gr Rietsuiker Melasse
- 1 fles van 500ml Tamari / Shoyu
- Korianderpoeder

Verwarm de Shoyu /Tamari een beetje in een pannetje.
Daar roer je de Melasse doorheen. Ik mix dus het potje Melasse en het flesje Shoyu /Tamari. Roeren met een houten lepel. Doordat het handwarm is blijft het geheel fijn vloeibaar.
Daar doe je een eetlepel korianderpoeder bij.
Voor mij blijft het meestal hierbij maar met bijvoorbeeld het sap van geperste gember, citroen en/of andere kruiden kunt u er meer werk van maken. Ik bewaar mijn ketjap in de Shoyu /Tamari fles in de koelkast. Op kop houden en schudden voor gebruik zodat de koriander weer mixed.

Hartstikke lekker, zeker gefermenteerd, geen vervelende
E-nummers.