short track

Shorttrack


Mijn ervaring met het short track betreft maar een handje vol sporters. Ik heb vooral Annita van Doorn in training en voeding begeleid in de periode 2006-2007.
 
 
In mei 2006 gaf ik een workshop voor het Nederlandse Short Track, en daar ontmoette ik A. van Doorn. Zij komt uit een echte sport / shorttrack familie. Haar zus Fiona kende ik reeds. In ons eerste gesprek (tel.) zei ze dat haar voorslaan op 35kg stond. Onmogelijk zei ik! Om dat het voor mij net zo klinkt als wanneer ze zou zeggen dat ze, als gezonde sportvrouw, de 100 meter in 3 minuten loopt.
We trainden die zomer en haar voorslaan kwam boven lichaamsgewicht op 65kg.
In die periode was er geen bondscoach, en geen ijstraining voor haar. Toch was het seizoen amper begonnen en haalde zij de (NOC/NSF) A-status. Later zou ze ook nog Europees kampioene op de 500 meter worden
 
REVALIDATIE – Aanpak training
Hier ziet u vormen van kniebuigen en training in Nijmegen
Met mijn opmerkingen en correcties.
Annita van Doorn in training en voeding begeleid in de periode 2006-2007
Kniebuigen Achter.  
 
Teveel moeite stabiliteit met 20kg. Kniebuigen met stop gewenst.
 
Vergelijk de serie Voor met de serie Achter: Voor bewaar je een behoorlijk goede houding maar achter blijft de kniehoek gelijk.. toch zak je weg. Lordose versterkt zich… hoog in de wervelkolom….
Voor kniebuigen trainen is veiliger, beter en minder belastend voor je rug…
Je traint nu  evt. te zwaar in het kniebuigen achter.
 
Laatste 6 fotos: iets beter..  het is ook maar 20kg. Diepte is wel beter dan voor!
Kijk naar de flex balls op de achtergrond. Dit zit in je bouw.. dus V beter dan A.
Annita van Doorn in training en voeding begeleid in de periode 2006-2007
 
 
 
 
 
 
 
 
Kniebuigen Voor. 
 
Hier zie je dat het voor kniebuigen echt anders is.. hier is het de knie(hoek) die meegaat. Je moet wel sterker worden in deze positie.. dus voor met stop trainen. Let op, statisch geeft een relatief lage belasting toch al een bijna 100% resultaat. Dus 40-50 kg is meer dan genoeg.
Hier een serie fotos met hieronder mijn commentaar mbt haar krachttraining.
De opdracht was: Niet bewegen met de halter (20kg) in respectievelijk de kniebuigen vóór en kniebuigen achter houding diep.
 
 
 
Foto 1,2: teweinig druk op de voorvoet. Leun je op je hak?
In braintype waarschijnlijk een NT-er!?
Strek je wel door, de voet dus, bij het kniebuigen??
Lijkt of je voor je lordose compenseert hoger in de rug dan normaal.
 

3: Betere houding dan bij het kniebuigen achter. Idem mbt voorvoet (+strekkingen bij kniebuigen).

 

Nijmegen, 17-9-2008                                
T.Leenders
In die periode was er geen bondscoach, en geen ijstraining voor haar. Toch was het seizoen amper begonnen en haalde zij de (NOC/NSF) A-status. Later zou ze ook nog Europees kampioene op de 500 meter worden
 
Daarna kwam er wel een selectie en bondscoach en er gold toen: verplicht trainen met een NOC/NSF trainer.
(zoals eerder bij: Volleybal, Waterpolo en Schermen)
Begeleiding van mijn kant is na 2007 nu en dan op haar verzoek. Ondertussen is Annita fysiotherapeute.
 
 
 
Hier fotos en films van de training van Annita