
Ons Wolven Instinct*
Hier ziet u een groep wolven die zich op glad ijs begeven.
Stel U voor dat deze groep wolven linksaf slaat en in de problemen komt.. laten we zeggen, in een wak terecht komt. Komt er nu nog een wolf achteraan dan kàn die kiezen voor rechtsaf slaan, waar het veilig is. Maar een sterk sociaal instinct stuurt “onze” wolf* naar links, achter de groep aan.
Vertaalt naar ons mensen herkent u misschien het volgende:
1) Horen we vaak een bepaalt signaal – denk aan alle PR vormen zoals reclame – dan vergeten we de bron en veronderstellen dat handeling x of product y goed (voor ons) is. Alléén de bekendheid is voldoende om er een goed gevoel bij te hebben.
2) In gezelschap van mensen met dezelfde opleiding / achtergrond wordt je steeds weer bevestigd in je overtuigingen. Er is steeds minder ruimte voor nieuwe ideeën, behalve die ontstaan uit gemeenschappelijke inzichten. Er ontstaan rotsvaste “waarheden”…. die vanuit een metapositie** herkenbaar zijn als vooral geldend binnen de groep.
3) Als andere mensen het gebruiken of doen veronderstellen wij snel dat het goed voor ons zelf is…. Of we durven een (beloofd) voordeel niet mis te lopen.
Bovenstaande laat zien hoe de consumptie maatschappij werkt. Sportmensen worden bestookt met informatie.
Daar komt de overtuiging bij dat ieder de 10% zinvolle info op het net weet te vinden. Zie Het Ei Argument SHEET3.
Hoe ga je om met deze info? Hier een paar voorstellen.
– Wees bewust dat wij dat “wolven instinct” hebben.
– Als je nieuwe info aanzet tot consumptie (trainingspullen, suppletie, therapieën) wees kritisch. Praat met anderen, maar wel mensen die niet dezelfde bronnen gebruiken!
– Bijvoorbeeld, is het nieuw met mooie beloften? Wacht tot het zich heeft bewezen! Vaak worden sportprestaties juist negatief beïnvloed door de zogenaamde nieuwigheden.
– Je zult aan het studeren moeten met ouderwetse boeken om de methodieken te bestuderen van vóór de jaren ’90.
Zo leert u ook veel herkennen dat allang in het verleden geprobeerd is maar niet voldoende werkte.
– Gebruik niet de grote, overbekende Search Engines. Het grote geld wordt gemaakt door U consumptie informatie voor te schotelen. Er zijn Search Engines op ieder specialistisch gebied. Op die manier
Hier enkele voorstellen voor algemene kennis.
Ecosia – Duitsland
SwissCows – Zwitserland
Of zoek op veel Engines tegelijk, dat heet een MetaSearch
SearX – Kies uw eigen 20 Engines
MetaGer – Duitsland
Misschien ook: IxQuick en Quant, lees hun opzet.
* Voor dit verhaal zijn de wolf en de wolven-groep geschikt om duidelijk te maken hoe ons sociaal instinct werkt. Ik kan me voorstellen dat het bij de “echte” wolf anders werkt.
**Waarnemingspositie van waaruit men naar een bepaalde situatie kijkt. Op een afstand kijken naar de totale omgeving inclusief jezelf en de ander(en).