De successen van het Nederlandse schaatsen (en Team BrandLoyalty in het bijzonder) zijn ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. Van de Verenigde Staten tot aan Australië keken sportkenners met verbazing en ontzag naar de immense medailleoogst van de oranje-schaatsploeg tijdens de Olympische Spelen van Sochi.
Ook vertegenwoordigers van het Britse wielrennen waren onder de indruk van de resultaten en wilden daarom graag kennis uitwisselen met Jac Orie, de succescoach van Team BrandLoyalty.
Maandag zat Orie urenlang om tafel met Martin Evans (senior coach voor het wielrennen bij het English Institute of Sport) en Calvin Morriss (voormalig Strength & Condition-baas van het English Institute of Sport) en.
De ‘wijze mannen’ discussieerden in het Olympisch Stadion van Amsterdam lange tijd over onder meer periodisering, trainingsmethodes en voeding. De middag werd afgesloten met een debat waarbij ook bekende namen als Charles van Commenee (voormalig technisch directeur NOC*NSF en Britse atletiekbond), Henk Kraaijenhof (voormalig bondscoach atletiek), Belkin-teambaas Richard Plugge en Ton Leenders (krachttrainer Team BrandLoyalty) aanwezig waren.
Volgens Orie was de meeting zeer nuttig: ,,Ik was erg benieuwd hoe zij over periodisering denken en hoe zij hun atleten optimaal hebben voorbereid op de grote kampioenschappen”, zei hij. ,,Tijdens zulke gesprekken hoor je altijd weer interessante aanknopingspunten om je eigen programma’s aan te scherpen. Ik heb er zeker nuttige dingen gehoord.”